Aktuální trendy na trhu bezdrátových reproduktorů

Bezdrátové reproduktory jsou tady s námi již od rané fáze vzniku bluetooth technologie. Ta spatřila světlo světa v roce 1999 a okolo milénia se začala hojně přidávat do prvních mobilních telefonů. A s tím ruku v ruce přišla integrace také do ostatních digitálních zařízení a vznikly první bezdrátové bluetooth reproduktory. Od té doby je tak tomu skoro 20 let, co si díky nim můžeme užívat hudbu při práci v garáži, venku na zahradě, na chatě, kde není elektřina, nebo v létě s kamarády u vody. Ale nebudu odbočovat od hlavního záměru tohoto článku. Je to krátký náhled na aktuální situaci a ostatní trendy v oblasti bleutooth reproduktorů. 

 

SoundCore-03

 

Trocha čísel

Podle statistik se v roce 2019 ve světě přepravilo celkem 227 miliónů kusů bezdrátových reproduktorů a čeká se, že ke konci roku 2025 to bude dokonce dvojnásobné množství. Meziroční přírůstek na trhu s bezdrátovými reproduktory by se tak během nadcházejících let měl pohybovat okolo 13 %. To jsou poměrně pozitivní predikce. Můžeme se tak nejspíš těšit, že nám největší výrobci elektroniky na tomto trhu budou stále servírovat nové a nové bezdrátové reproduktory. Otázkou samozřejmě zůstává, jak s tím vším ještě zahýbe pandemie covidu-19, ale zpět k věci a teď to hlavní.

 

people-2562337_1920

 

Jedním z důvodů rostoucího trhu s bezdrátovými reproduktory jsou investice, které se v posledních letech vkládají do oblasti „smart“ domácností. (Pro neznalé tohoto pojmu… Roste tendence ovládat všechny elektrospotřebiče nebo například osvětlení, nastavení klimatizace hlasem nebo přes wifi z telefonu či prostřednictvím bluetooth připojení). Dalším důvodem je rostoucí obliba lidí v použití bezdrátových reproduktorů, a to konkrétně pak u skupiny mileniálů. Rádi si nosí bezdrátové reproduktory ven na různé akce s sebou nebo s kamarády do skupiny. To tak zapříčinilo, že výrobci hledají nová řešení a upouštějí částečně od výroby klasických reproduktorů o malých rozměrech, které se dříve připojovaly přes kabel a jsou připojitelné snadno přes bluetooth.

Posledním hlavním důvodem je rostoucí počet inovací, které jdou do této oblasti elektroniky. Díky vysokému množství inovací se snižují náklady na výrobu a můžeme si tak pořídit většinu bezdrátových reproduktorů za přijatelnou cenu.

 

habib-dadkhah-6HDoRL0Y_-w-unsplash

 

Oblíbenost zvukového asistenta

Zvukový asistent je jednou z výše zmíněných částí „smart domácností“. To, co vytváří další prostor pro vývoj bezdrátových reproduktorů, je možnost využití reproduktoru jako hlasového asistenta. Umožňuje to celá řada lepších reproduktorů v současné době. Například z našeho výběru to jsou reproduktory DOSS SoundBox, Tronsmart Element T2 Plus či Doss SoundBox Color.

 

Sonos-01

 

Wi-Fi připojení na vzestupu

U bezdrátových reproduktorů se v současné době stále setkáte nejčastěji s připojením k přehrávači přes bluetooth technologii. Nicméně v poslední době se začíná technologie připojení ubírat naopak k Wi-Fi. Proč tomu tak je? Funkce jako bezpečnost připojení, spolehlivost přenosu signálu nebo přímá připojitelnost na internet, jsou hlavní výhody u Wi-Fi oproti bluetooth připojení. Možnost připojení reproduktoru k internetu přes Wi-Fi se využívá také čím dál častěji, protože čím dál více lidí je zvyklých hudbu nestahovat ale přehrávat ji z Youtubu, Spotify a dalších streamovacích kanálů.

Jeden z hlavních výrobců bezdrátových reproduktorů, Sonos, spustil v roce 2019 „Sonos rádio“, které nabízí až 60 000 stanic. Ačkoliv můžete tuto službu využívat zdarma, je nutné pro poslech hudby napojení na Wi-Fi a k internetu. Reproduktory, které těmito funkcemi disponují jsou například Amazon Echo Dot 3. generace a JBL Link 10. Podle současných předpovědí se očekává, že se na tento typ reproduktorů, které kombinují možnost využití hlasového asistenta a připojení k Wi-Fi, vydá ke konci roku 2021 celosvětově spotřeba ve výši 3.5 miliardy USD.

 

Bts speaker-01

 

Spojené státy na vrcholu

USA již na samém začátku stály u praktického využívání bezdrátových reproduktorů. Tamější množství mobilních telefonů a vznikající jedny z prvních streamovacích kanálů pro filmy a hudbu šly ruku v ruce. A k celkovému vývoji v této oblasti elektroniky napomohly. Opět trocha čísel. Zatímco v roce 2015 se prodalo bezdrátových reproduktorů za 18 miliónů dolarů, o dva roky později, v roce 2019, to bylo 71 miliónů dolarů. V roce 2019 měla severní Amerika největší podíl na trhu bezdrátových bluetooth reproduktorů z celého světa.

Hlavní hráči na trhu

Dominantními firmami v oblasti bezdrátových reproduktorů jsou Sony, HARMAN International, Bose, Samsung, LG či Logitech. Ohromné množství peněz vkládají firmy do vědy a výzkumu, aby zajistily lepší lepší parametry, jako např. vodotěsnost a odolnost proti prachu. Oproti minulým letům se jednoznačně zlepšila také životnost vnitřní baterie, a to i na trojnásobnou kapacitu než tomu bylo. Nyní pokrývají Bose, HARMAN International, Sony a Beats více než 40 % celosvětového tržního podílu s bezdrátovými bluetooth reproduktory.

Na druhou stranu bezdrátové reproduktory nejsou raketová věda a i menší místní firmy všude po světě dokáží dodat produkty, které jsou těm od světoznámých výrobců velice podobné. Příklad takového reproduktoru je Anker SoundCore nebo MIFA F10. Parametry jsou tyto reproduktory velice srovnatelné s reproduktory od Sony nebo světoznámé JBL. Rozdíl je především v cenové hladině

 

kuma-kum-x7BZbtdZKpI-unsplash (1)

 

Závěrem…

To, že do bezdrátových reproduktorů jdou investice do inovací a roste s každým rokem počet prodaných kusů je důkazem toho, že produkt je oblíbený. Je více než to, je stabilní a na trhu již téměř dvě desítky let, takže se určitě nemusíme bát, že do půl roku zmizí. Do budoucna se stále předpokládá, že přetrvá připojení přes bluetooth nad Wi-Fi. Nicméně i tento předpoklad se může nenaplnit, jelikož na vzestupu je streamování hudby online přes Wi-Fi namísto offline přehrávání z telefonu nebo notebooku. Celkovou otázkou také zůstává, jak s vývojem ještě zahýbe covid-19. Ale to by bylo na další povídání a daleko hlubší analýzu.